Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Søndagstur til Råmundshelleren og Håstølknuten

20. september 2015 @ 12:00

Søndag 20.09. blir det tur til Råmundshelleren og Håstølknuten i Birkenes. Vi møtes ved utgangspunktet for turen kl. 12 og går i flokk og følge fra parkeringsplassen.

Møtestedet finner vi på følgende måte: Kjør til Birkeland sentrum, kjør videre på RV 41 gjennom sentrum og ca. 10,8 km, til Senumstad bru. Vi kjører over denne og følger 406 til Kylland, det skal være ca. 17 km fra sentrum. Parkering på venstre side av veien når man kommer fra sør.

Kylland er ei fin lita grend med noen få gårder som ligger langs riksvei 406 mot Evje, ca 17 km nord for Birkeland. Det er parkeringsplass på Kylland på vestsiden av riksveien. Håstølknuten er et flott utsiktspunkt i Birkenes. På toppen er det bygget en stor varde. Fra toppen ser man i sør kyststrekningen fra Kristiansand, Lillesand og østover mot Arendal. Nordover kan man skue mot Åmli, Tovdal og Himmelsyna. I vest ser man mot Åseralsheiene. Man ser flere gårder bl a; Ramslia,
Lille Heimdal og Løland.
Løypebeskrivelse:
Fra parkeringsplassen ved Kylland er det merket løype til toppen. Løypa går bratt oppover langs en
gammel hestevei. Etter ca 1 km kan man ta en liten avstikker (ca 100 m) til Råmundshelleren. Fra helleren går man i lett fjellterreng opp til toppen. Ned igjen går løypa forbi de spesielle Svobergfjella tilbake til Kylland.
Lokalhistorie:
Råmundshelleren er en meget stor heller og det er knyttet flere sagn til stedet. Blant annet sies det at det har bodd en fredløs mann der;derav navnet Råmund. Svobergfjella er et unikt naturfenomen og er et flott skue. På toppen av Håstølknuten er det bygget en stor flott steinvarde. Antageligvis er det en gammel varslingsvarde.
Hvordan komme dit:
Kylland ligger nord for Birkeland – kjør riksvei 41/406 mot Evje. Ca 17 km fra Birkeland. Det er
parkeringsplass langs veien ved Kylland

Vi satser på at det blir sjanse for høstens første pølsebål! Håper mange har anledning til å ta turen!